Ik kan het me nog goed herinneren bij mijn eerste webwinkel. Waar begin ik mee? Moet ik starten met het optimaliseren van de conversie zodat ik zoveel mogelijk uit mijn huidige verkeer haal? Of moet ik mijn huidige verkeer juist vergroten om zo meer te verkopen?

Het antwoordat dat ik online vond was: “beide”. Want beide leveren je meer verkoop op. Maar dit antwoord hielp me niet. Want hoe verdeel je deze taken in tijd en budget?

Ik heb zelf de fout gemaakt om in het begin 80% van mijn tijd te stoppen in het optimaliseren van de conversie van mijn startende webwinkel. Hiermee bedoel micro-optimalisatie van:

  • Design en look & feel
  • Headlines en copy
  • Kleuren van elementen
  • Afbeeldingen met photoshop
  • CSS/HTML aanpassingen

De resterende 20% besteedde ik aan andere taken, inclusief verkeer optimalisatie.

Het probleem hiermee is dat je uiteindelijk niet kan opschalen. Conversie optimalisatie is van essentieel belang, maar zeker in de startende fase moet je er niet te veel moeite in stoppen. De impact op je verkoop is beperkt in de startende fase omdat je verkeer nog te laag is.

Mijn advies is om alle basis conversie elementen te integreren in je webwinkel. Eventueel kan je hierbij enkele A/B tests doen van cruciale elementen, maar daar zou ik het dan ook bij houden. In totaal zou ik er 20-30% van de tijd en/of budget aan besteden. Om te leren wat de basis conversie optimalisatie elementen zijn dan raad ik aan om het ebook van Unbounce ‘The Ultimate Guide to Conversion Centered Design’ te lezen.

Spendeer de rest van je tijd in verkeer optimalisatie.
Met meer verkeer bij de start heb je meerdere voordelen:

  • Meer verkeer = meer data = meer insights
  • Je bouwt je nieuwsbrief lijst sneller op
  • Je test je markt sneller waardoor je eerder kan zien of je product aanslaat of niet