In 2015 lanceerde Facebook in Amerika een advertentieoplossing voor het generen van leads, genaamd ‘Facebook Lead Ads’. Inmiddels is deze nieuwe optie wereldwijd uitgerold en zie je het ook in Nederland steeds vaker voorbij komen in de nieuwsfeed.

Direct leads generen vanuit Facebook is een grote kans voor het MKB. Met name webshops en B2B dienstverleners kunnen hier van profiteren. Met deze krachtige ‘lead gen’ tool kunnen geïnteresseerde Facebook gebruikers zich namelijk makkelijk aanmelden voor demo’s, offertes aanvragen of zich aanmelden voor een nieuwsbrief. Geen omleiding meer naar je eigen landingspagina, maar direct leads generen in Facebook.

Hoe werkt het?

Scrollend door de nieuwsfeed zie je een normale sponsored post met een call-to-action knop, zoals “registreren” of “aanmelden”. Je klikt op de advertentie of de call-to-action en er verschijnt direct een popup. Eerst krijg je als bedrijf de kans om je aanbod toe te lichten met een introductietekst en een opsomming van verkoopargumenten. In de volgende stap worden invulvelden zoals naam en e-mailadres automatisch aangevuld op basis van de profielinformatie. Met deze snelle handelingen en het verwijderen van barrières om je aan te melden krijg je meer conversies tegen minder kosten per conversie.

facebook lead advertenties

Voor wie is het een kans?

Alhoewel Facebook van nature geen zakelijk platform is, bijna iedereen – 10 miljoen maandelijkse gebruikers in Nederland – zit wel op Facebook. Het Amerikaanse bedrijf van Mark Zuckerberg beschikt ook nog eens over meer data van haar gebruikers dan bijvoorbeeld het zakelijke platform Linkedin. Het bereiken van zakelijke klanten via Facebook is daarom kansrijk voor bedrijven.

Met de gebruiksvriendelijkheid van de Facebook Lead ads kan je snel en gericht resultaten boeken. Aangezien het nog een jong advertetieplatform is liggen de advertentiekosten nog laag. Facebook Lead Ads kunnen zeer krachtig zijn voor met name B2B dienstverleners. Bereik bijvoorbeeld je doelgroep op basis van beroep, leeftijd, sector, studieachtergrond of regio.

Facebook lead advertentie voor webshops

Ook voor webshops kunnen lead advertenties effectief werken om de nieuwsbrieflijst flink te boosten. Je bouwt dan je nieuwsbrieflijst niet alleen op je eigen site, maar ook via Facebook. Retarget bijvoorbeeld afhakers via Facebook om zich alsnog aan te melden voor de nieuwsbrief. Of bereik direct de doelgroep via interesses zodat ze op de hoogte kunnen blijven van nieuwe collecties, exclusieve aanbiedingen of inspiratie.

Export & integratie e-maillijsten

Momenteel is het alleen mogelijk om alle leads te exporteren naar excel of csv bestand om ze daarna handmatig te integreren in e-maillijsten. Een directe integratie met bijvoorbeeld Mailchimp is er bijvoorbeeld nog niet via Facebook. Er zijn echter wel externe oplossingen die voor deze integratie kunnen zorgen. Vivaio kan hierin ondersteunen.

Facebook lead ads campagnes

Mocht je meer leads willen generen dan kunnen wij daarbij helpen met het opzetten en optimaliseren van krachtige Facebook lead campagnes. Stuur een e-mail naar info@vivaio.nu voor meer informatie over onze diensten.