Het Canadese bedrijf Lightspeed heeft SEOshop overgenomen voor een onbekend bedrag. Het is een veelbelovende overname en het stelt Lightspeed in staat om op wereldwijd niveau te gaan concurreren met de e-commerce SaaS marktleider Shopify.

Over SEOshop

SEOshop, opgericht in 2008, is in afgelopen 7 jaar uitgegroeid tot het meest populaire e-commerce systeem voor ondernemers en retailers in de Benelux. Met het gebruiksvriendelijke en technisch sterke SaaS platform kan je binnen 2 minuten je eigen webshop openen. De groeicijfers liegen er niet om. Het bedrijf heeft de afgelopen drie jaar telkens haar winst verdubbeld en heeft inmiddels meer dan 8000 klanten in Nederland, België, Duitsland, Italie, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk en Zwitserland. Met de overname zal SEOhop vanaf januari 2016 beschikbaar zijn onder de naam Lightspeed.

Lightspeed POS: van kassabedrijf naar omnichannel speler

Lightspeed levert sinds 2005 een geavanceerd Point of Sale (POS) systeem voor de retail-branche en horeca. Met andere woorden, de core-business zijn kassasystemen. Dit doen ze nu zeer succesvol voor zo’n 26.000 klanten in meer dan 100 landen. Lighspeed faciliteert jaarlijks zo’n €12 miljard aan transacties en is daarmee een belangrijke speler op wereldwijde ‘off-line’ markt.

Met de overname van SEOshop kunnen de Canadezen nu een compleet pakket aanbieden. Je kan nu zowel off- als on-line verkopen met Lightspeed. Hierdoor profiteren bestaande klanten van beide systemen direct. SEOshop klanten, bijvoorbeeld winkeliers, kunnen nu Lightspeed gebruiken voor het beheer van zowel de webshop als de kassa in de fysieke winkel vanuit 1 systeem. De bestaande Lightspeed klanten kunnen hun business nu simpel uitbreiden met online verkoop door het geavanceerde en krachtige e-commerce systeem van SEOshop.

Dax Dasilva, CEO van Lightspeed POS, is zeer enthousiast:

“Het is een enorme stap in de evolutie van ons bedrijf. We zijn ooit begonnen met de visie om onafhankelijke retailers te ondersteunen door hen een POS aan te bieden met dezelfde backoffice functionaliteit zoals je die bij grote retailers ziet, maar dan gebruiksvriendelijker en aangepast voor mobiel gebruik,” zegt Dax Dasilva, CEO van Lightspeed POS. “Met de razendsnelle digitalisering van de industrie is er veel vraag naar online verkoopoplossingen. Door SEOshop binnen de Lightspeed-familie op te nemen, bieden we winkeleigenaren een schaalbaar product om hun goederen nog efficiënter te kunnen verkopen, ongeacht hoe hun klanten willen winkelen.”

“SEOshop is met haar robuuste, meertalige platform een perfecte fit met onze internationale focus. Ze maken het internationale beheer van onze webshops gemakkelijk en we zijn er zeker van dat onze data, en die van onze klanten, in goede handen is.” zegt Michael Wantens, Marketing Manager van Philips Lighting. “We zien met de toegang tot Lightspeed technologie de kans om onze internationale omnichannel aanwezigheid te groeien en een sterke internationale reputatie op te bouwen. Door de overname zijn we in staat om de e-commerce oplossing die wij kennen en vertrouwen te behouden, terwijl we tevens een platform krijgen die toekomstige internationale groei mogelijk maakt.”

De strijd met Shopify kan nu starten met deze veelbelovende acquisitie. Vivaio feliciteert SEOshop voor het behaalde succes en wenst het nieuwe Lightspeed succes met ‘global domination’!