Snapchat is het snelst groeiende sociale medium van dit moment en krijgt veel media aandacht. Als online marketeer kijk ik hier met veel interesse naar en ik deel in dit artikel mijn kijk hoe webwinkeliers en ondernemers hier gebruik van kunnen maken.

Waarom is Snapchat zo succesvol?

Van origine is Snapchat een fotoapp. Het unieke concept waarmee ze lanceerde was dat elke foto die werd gedeeld maar tijdelijk te bekijken was – hierna zou de foto verdwijnen. Deze beperking in tijd was uniek en trok veel aandacht van jongeren.

Maar het echte succes komt volgens haar 26-jarige founder Evan Spiegel met name door de ‘engagement’, oftewel de betrokkenheid tijdens het gebruik van de app. De grappige filters, handgeschreven teksten, illustraties en de combinatie van foto’s, video’s en audio blijken de gebruikers te stimuleren om de app langer en vaker te gebruiken dan bijvoorbeeld Facebook of Instagram. Waar alle andere social media kanalen de nieuwsfeed centraal houden, breekt Snapchat dit patroon door te werken met een swipe & click gebruikerservaring. Ook kan je alleen video’s verticaal, in portret stand, tonen waardoor kijkers niet meer hun smartphone hoeven te draaien om de video goed te bekijken.

Facebook vs Snapchat

Het is duidelijk dat dit sociale medium uit Los Angeles geen onderdeel is van het Mark Zuckerberg imperium. Zuckerberg probeerde Snapchat in 2012 nog wel over te nemen voor zo’n 3 miljard dollar. Maar – op dat moment 23-jarige – Spiegel accepteerde het bod niet omdat: “I think trading that for some short-term gain isn’t very interesting.” Nu het een compleet onafhankelijk social medium is, is het interessant wat er gaat gebeuren. Uiteindelijk zal een advertentieplatform het bedrijf winstgevend moeten gaan maken.

Hoe kan ik het best starten met Snapchat?

Elk bedrijf met een jonge doelgroep, kan het best zo snel mogelijk beginnen met het openen van een account. Claim je merknaam als gebruikersnaam. Verken de app. Volg andere accounts. Leer en test. Probeer alvast je community te bouwen. Of biedt bijvoorbeeld exclusieve Snapchat aanbiedingen aan: “Volg ons op Snapchat want we posten elke week een €25 kortingscoupon tussen onze Snapchat verhalen”. Neem een voorsprong op je concurrenten en download de app alvast! 

Adverteren in Snapchat

Het is nog niet mogelijk om te adverteren op Snapchat in Nederland. Maar de afgelopen maanden krijgen grote Amerikaanse merken – zoals Cosmopolitan – al de kans om te experimenteren met verschillende advertentieformats. Tot nu toe biedt Snapchat de volgende drie advertentieformats aan in Amerika:

  • Snap ads – swipe tijdens een Snapchatverhaal naar beneden zodat je naar een website wordt gelinkt
  • Sponsored geofilters – promoot je eigen fotofilter op een specifieke locatie
  • Sponsored lenses – vervang je gezicht met een eigen animatie

Waar gaat Snapchat naar toe?

Mijn verwachting is dat Snapchat binnen twee jaar ook een top 3 social medium kan worden op basis van aantal actieve gebruikers. Facebook was een paar jaar geleden ook nog maar een social medium voor de ‘kids’ en heeft inmiddels gebruikers van elke leeftijdscategorie.

De uitdaging is dat er meer creativiteit wordt gevraagd bij de content makers. Elke snap moet een interessant verhaal zijn waarin foto’s, filters, audio en video gecombineerd worden. Er zal dus nog meer gevraagd worden van ondernemers om zich neer te zetten als creatieve verhalen verteller.

Kijkend naar het succes van Facebook Live en Periscope, verwacht ik dat ook Snapchat steeds meer zal gaan inspelen op het ‘instant’ video streamen.

Ook verwacht ik dat de leeftijdsklasse 24-45 de komende 2 jaar zal aansluiten.

Op het gebied van adverteren zie ik Snapchat de komende 2 jaar niet verder komen dan Facebook. Voor webshops zal Facebook nog steeds het meest krachtige sociale medium zijn vanwege de zee aan data die de wereldwijde marktleider bevat.